Follow this site

Followers

get this widget here

Search This Blog

Thursday, February 9, 2012

Dalam kubur nanti sorang-sorang jer...


Pernah dengar x ayat mcm dekat dlm tajuk neh???
dekat mana dengar???bila???intonasi dia mcm mana??
ok byk sgt soalan...

ayat neh dulu aku selalu dengar dri mak aku...
sebabnya...
sebab aku penakut...sgt penakut...dan skrg still ada jgk penakut tu sikit2...
eyh byk lg kot perasaan takot tu...hahaha...
mak aku slalu guna ayat neh sbb nak bg aku berani...
tp aku rasa mcm ayat neh xmemberi kesan pun...
sbb kanak-kanak kan dlu...mana la nak pikir sgt...lagi takut la kot...

mak aku jgk slalu story pasal kubur...
siksaan dan pembalasan yang akan kita terima smasa kita di dalam kubur sebelum tiba hari kiamat...
dan dkt sekolah pun aku slalu dgr story2 mcm neh...
tp bila mula belajar..mula fahami...aku pun faham...
ok mlm neh bukan pun nak story pasal kubur...

Tp malam neh nak story slogan y sama sering dijadikan alasan dlm kehidupan seharian....
dalam hidup neh kita jumpa mcm2 jenis manusia...
dan kita perlu berterima kasih dgn manusia di keliling kita sbb mereka la kita menjadi lebih fahami apa itu kehidupan dan apa itu kematangan...
kematangan dalam membuat keputusan...
kematangan dalam menghadapi masalah..
kematangan dalam pemikiran....
dan banyak lagi la...aku dah xlarat nak taip pnjang2...
korg pun bkn baca semua...
kadang2 jer y baca penuh...

Ok situasi belajar mempelajari mengajari neh sinonim dgn remaja dan dewasa...
remaja yang normal dia akan mencari kawan...
dan ingin berkawan...
tu normal dalam kehidupan fasa2 mcm neh...
kalau org yang tak ingin berkawan neh selalunya org simbolik dengan "kera sumbang"
aku pun xfhm sgt dengan perumpamaan kera sumbang neh...
*nama ja kos Bahasa Melayu...
mungkin kera sumbang neh sudah terbiasa dengan pemikiran neh
"...biar la...nnt dlm kubur pun sorg2 jgk..."
opssss...anda salah....nnt dalam kubur iman,amal dan kebaikan di dunia serta Al-quran yang akan teman...anda xakan sorg2 kalau ada persiapan...
jgn sesekali pikir begitu yer...

When u refuse to have friend that is call as emotional disorder....
emosi anda sebenarnya terganggu dan anda sering sukar terima perbezaan org dgn anda...
dan sering merasakan hidup bersendiri itu lebih baik dari berkumpulan atau berpasangan...
"Single is simple"
yeah it's true...simple....sometimes so simple make u boring...
and u will do something insane...
sbb syaitan itu suka bersama dengan orang yang sering bersendiri...
org y sering bersendiri ini selalunya mudah dipengaruhi emosi dan melakukan tindakan di bawah paras sedarnya...
meaning...tiba2 dia akan memikirkan sesuatu yang di luar batasan dan bayangan yang terlalu berlebih-lebihan...
Jadi elakkan la untuk selalu bersendirian...
bersendirian itu bkn tidak boleyh...boleyh...
sbb kadang-kadang mmg kita perlukan ruang untuk diri sendiri nak muhasabah diri dan menyesali kesilapan yang telah dilakuakan...
tapi cari la ruang dan suasana yang di mana kita perlu berkongsi dan memerlukan kawan untuk meluahkan sesuatu...
sangatlah penting okeyh!!!

So be friend for everyone and try to accept their differentiability...
different make u world amazing...not worse...
why amazing cause u can always explore...
org yang suka mengembara adalah org yang paling beruntung...
sbb dia berpeluang merasai pelbagai situasi...
bukan stakat rajin mengembara mencari mall saja ok...
dan bukan saja mengembara ke serata pelusuk dunia sahaja yang dpt menjanjikan pengalaman berharga...
tapi dengan mengembara setiap perbezaan manusia jugak byk pengalaman yang dapat dipelajari dan dapat di kongsi...
Manusia memahami dan difahami...

_ASSALAMUALAIKUM_ 


No comments: