Followers

get this widget here

Search This Blog

Friday, February 3, 2012

Minggu Pengajaran ROhaniah dan Mentaliah..


Assalamualaikum dan salm sejahtera...
sila abaikan tajuk hiperbola di atas...

minggu neh mcm berat ja aku rasa...dan aku bersyukur besok dah Jumaat...
eyh silap...hri neh dan jumaat...memandangkan dah 1.24AM skrg...

apa y pengajaran sgt neh...??
jap aku na ingt balik....
1. Kalau kau tak tolong diri kau sendiri tak akan ada sapa y mampu tolong kau dan tak semua ada untuk tolong kau..
knapa aku ckp mcm neh....sbb aku hadap benda mcm neh la aku bleyh ckp...seriusly...kalau kau xnak tolong diri kau sapa lagi yang mampu nak tolong kau??contohnya time ujian/test/exam..kalau kau xbaca buku sapa y nak tolong kau time dlm dewan exam tu nnt??toyol??cer insaf ckit....huhuhu
2. kalau kau buat yang terbaik nnt org pun mudah percaya dengan kau dan yakin dengan kau...
kes neh under pemerhatian aku ja la...contohnya mcm setiap urusan yang menyebabkan protokol dan komitment..Kalau kau dpt buat y terbaik nnt semua org puas hati...sama la dengan perniagaan or something la...kalau kau nak bisness tp kau main taram ja...untung kau nak...pelanggan kau xjaga...nnt lari la diorg tu...so jgn nak buat muka sedih bagai bila kau xdak untung...Menci aku kalau beli mknn tp xsedap....Klau sirap Laici tuh just rasa sirap jer...xdak feel aku nak bayorr laici kau....~emo seketika~~
3. Kalau kau rasa kecewa tu cuba positifkan diri...
kecewa tu mmg slalu terjadi...kadang-kala benda tu mmg diluar jangkaan kita....kadang2 xdak sebab2 yang pasti kenapa kita rasa kecewa sgt...cer tnya dkt diri kita...Kita neh dah buat sehabis baik ke belum..mungkin kita kecewa sbb usaha y kita lakukan terhadap sesuatu tu belum cukup sempurna lagi...dan mungkin jgk Allah bagi kita rasa kecewa tu sbb dia nak uji tahap kesabaran kita selaku umat-Nya....dan itu juga tnda Allah syg dan masih prihatin dgn kita...Allah tidak akan menjadikan sesuatu musibah itu kalau Allah tahu kita xmampu nak tanggung...Perasaan kecewa neh juga sbnarnya melatih diri kita untuk sentiasa bersedia dan lebih tabah..  
4.Jangan layan sangat perasaan tu..merana diri ja..
normally org ckp org mcm neh jiwang lebih or sensetif ja lebih....hehehe....aku kekdang jdi mcm neh jgk...Klau aku terlalu letih xcukup tidor....(aku kaki tidor jgk weh...buat malu ja) aku mmg akan jdi perasaan nak mrh tu tinggi betul...Kadang2 dekat pintu bilik pun aku marah sbb payah sgt nak buka...ish3...penangan betul...So someday neh ada la classmate aku dok provok aku pasal kawat2 neh...hahahaha...lawak la plak aku rasa bila aku marah diorg...tp padahal time tu aku xckup tidoq...ya la mlm tuh pkul 4 bru aku lelap kot sbb serangan nyamuk bertubi2...aduss...Sorry la ...aku bkn mrh pun sbnornya...hehee...aku layan ja provok ampa semua2 tuh....hahahahaa... 
5.JANGAN MENGHARAP PADA YANG TAK PASTI
hahaha...yang last neh mmg HIGHLIGHT penuh la aku kasi CAPSLOCK trus...ini mmg aku ingt ar smpai mati....mmg aku menyesal tahap la...xsemua org y kita harapkan tu bleyh bg harapan y pasti pada kita...hri neh mmg aku sgt2 kecewa....sebab apa aku kecewa tuh xyah la aku crita...aku dah malas pikir...tp aku positif ja...then bila aku dah positif pasal perkara2 tuh..aku rasa tenang gila beb...lastly siap ada good news lagi...hahaha....happy ja lps tuh...SO JGN sesekali harap pada y xpasti okeyh...kecewa xpadan ja...letih weh perasaan kecewa neh....betul2 letih...lg letih dri aku dok kawat 5 kali round dataran SMKAY...
 
so semua pengajaran neh aku just nak kongsi dengan semua...jgn ada y salah faham lak nnt...
satu perkara y terjadi tu ada hikmahnya....
jdi dengan penuh hikmah juga la kita berfikir dan menerimanya dengan hati yang terbuka...

_ASSALAMUALAIKUM_

No comments: