Follow this site

Followers

get this widget here

Search This Blog

Sunday, November 13, 2011

Semut Tuntut pembelaan...


Di suatu ptg yang hening...
di satu sudut Asrama Perempuan...

"arghh...tensionnya..."

seekor semut mendengar segala rungutan anak gadis tersebut...kmudian dia mendengar lagi dan terus mendengar...

"Baca semua mcm xmasuk ja...skali lalu ja...hafal pun xbarapa ingt neh..besok lusa dah nak masuk dewan exam lak..."

gadis tadi bermundar-mandir pikir smbil risaukan masalahnya...dan gadis tu terus mengomel seorang diri memandangkan rumatenya xdak...dia pun teruskan mengomel...

"apasal slow sgt neh...baca xingt sgt neh...Otak aku neh p melancong kat Hawaii ka..mcm tutup kedai ja neh..."Katanya sambil mengetuk2 kepalanya ke arah angin y masuk melalui tingkap biliknya..

Semut yang sedang memerhati tadi turut meniru gaya gadis tersebut bermundar-mandir smbil tolong memikirkan nasib si gadis neh....*konon2 prihatin la kan*

tetiba gadis tersebut menjerit....

"arghhh....Neh mesti sebab semut tadi la neh....Ish semut punya pasal la neh.."

semut y tadi tersentak kerana nama spesisnya telah disebut...Dia mula merasakan terancam kerana menyangka gadis tersebut seakan-akan xpuas hati dengan semut...Semut terus mendengar omelan gadis tersebut...

"huhuhu...Semut kalau kau xmasuk dalam air aku tadi xdak la aku nak rasa bodoh mcm neh...semua neh salah kau la semut...kau tau tak!!"

semut mengigil kerana gadis tersebut berterusan menyalahkannya dan dia menyangka gadis itu berkomunikasi dengannya...semut mengigil kerana terlalu marah apabila telah dituduh...

"hei bdk...bila masa aku masuk dalam air kau haa...tgk aku sihat ja kat cni...kalau masuk air kau msti la aku dah mati.."
semut terus berfikir dan gadis tadi kelihatan sangat kecewa kerana telah terminum air semut...dia risau kerana exam semakin dekat dan dia memikirkan tentang kesan trminum kesan semut menyebabkan satu jenis enzyme dari semut y akan menyerang otaknya dan menjadikan dia seorang y pelupa...
mata bulat gadis tersebut mula berlinangan air mata...

semut berasa serba salah selepas melihat gadis tersebut mula menangis...lalu semut tersebut pun pulang berjumpa dengan ratunya dan memaklumkan tuduhan gadis tersebut dan menceritakan tentang situasi sebenar yang dihadapi oleh gadis tersebut...Ratu semut pada mulanya berasa marah dan kemudian dia berasa kasihan dengan nasib yang bakal menimpa gadis tersebut...Memandangkan telah ada semut yang telah membuat onar maka ratu semut berasa bertanggungjawab dan meminta tentera-tenteranya untuk menyiasat...


Hasil siasatan mendapati semut tadi tidak bersalah...Semut yang berslah itu telah ditemui mati di tempat kejadian sewaktu cuba mencuri gula...jadi semut tersebut tidak lagi disiasat...
Pemilik kafe tersebut telah diperhatikan oleh tentera-tentera semut akan setiap langkah kerjanya...
Dia didapati begitu cuai dan tidak menjaga kebersihan...Dia tidak menutup bekas gulanya dengan baik menyebabkan ada semut y berjaya masuk ke balang gulanya dan terperangkap di sana...
Oleh itu, disabit kesalahan pemilik Kafe tersebut telah diboikot oleh gadis tersebut....
Maka semut tadi berasa lega kerana dia dapat membantu gadis tersebut sedar akan penyebab utama dia terminum air semut tadi tnpa menyalahkan semut...
Trnyata pemilik kafe lah yang slah kerana tidak teliti dalam pengurusan kebersihan kafenya serta makanan dan minuman yang dihidangkan kepada pelanggan...

Akhirnya semut tadi berasa gembira dan tenang kembali dengan rutin utamanya...
Gadis itu pula kini berusaha untuk mnghafal dan mengingati segala maklumat tnpa stress lg kerana beliau yakin jika itu rezekinya Allah akan memberikan kemudahan kepadanya...dan jika itu bkn rezekinya maka Allah akan menyukarkan perjalanannya...oleh itu dia tetap terus berusaha dengan gigih untuk exam yang bakal tiba....


hehehe....

_ASSALAMUALAIKUM_


No comments: