Follow this site

Followers

get this widget here

Search This Blog

Monday, May 30, 2011

Puteri Mayang Mengurai


Tersebutlah kisah di zaman manusia masih pakai nama jambu, mempelam lagi.

Ada la sorang mamat tu namanya Buyong. Kerjanya hanyalah bercucuk tanam.

 Tapi dia ni suka memancing. Pantang ada masa free, mesti dia pergi mancing punya.

Suatu hari tu ada la pengumuman dari pembesar istana bagitau kalau sesiapa ada jumpa

sehelai rambut yang panjang, kenalah kembalikan ke istana kerana rambut tu milik

Puteri Mayang Mengurai. Sebagai ganjarannya sesiapa yang ada jumpa ngan rambut tu

akan dikawinkan dengan Puteri Mayang Mengurai. Ini kerana semenjak kehilangan rambut

 tu Puteri Mayang Mengurai selalu bersedih sehingga tak lalu nak makan.

 Apatah lagi nak tidur.

Si Buyong pun mulalah pasang angan-angan yang puteri tu mesti cantik sebab sehelai

 rambut aje hilang kecoh ke pelusuk negeri. On the way pergi mancing dia cuba

bayangkan muka si Puteri Mayang Mengurai. Tanpa disangka,

masa tengah mancing tu terlekatlah sehelai rambut yang panjang kat kaki si Buyong.

 Dia pun agak-agak ni mesti rambut Puteri Mayang Mengurai.

 Tanpa berlengah lagi dia bawa rambut tu ke istana.

Bila je berita si Buyong dah jumpa rambut Puteri Mayang Mengurai tu heboh sampai ke istana,

 baginda raja pun buat pengumuman yang si Buyong akan dikawinkan ngan

 Puteri Mayang Mengurai. Si Buyong buat permintaan nak tengok Puteri Mayang Mengurai.

 Dalam hati dia lawa gak puteri tu tapi dia pakai selendang tak dapatlah

si Buyong tengok rambut dia yang panjang tu. Tapi sempat kembang hidung Buyung

sebab dapat kawin dengan anak raja.

Puteri Mayang Mengurai tu pulak bila nampak aje rambut dia yang sehelai tu terus lari.

 Maka terlepaslah selendang yang menutup kepalanya. Bukan main terperanjat

si Buyong sebab rambut Puteri Mayang Mengurai tu cuma 2 helai je.

 Yang dia jumpa tu rambut ketiga. Apalagi si Buyong pun jatuh pengsan...

SEKIAN...

P/s: Jangan pandang seseorang tu pada rambutnya yang panjang sebab belum tentu yg berambut panjang tu lebat rambutnya. ..

P/ss:jgn tgk org dri luaran ja...sesekali tgk dia dri sudut pandangan lain.....

No comments: