Follow this site

Followers

get this widget here

Search This Blog

Thursday, April 28, 2011

katak kutuk kodok..kodok kutuk katak

di zaman yang serba maju dan moden ini...
spesies katak dan kodok merasakan diri merea semakin iabaikan...
ya la...dulu selalu ja dgq tentang katak di bawah tempurung...
skrg neh dah xdak dah.....
katak dah tak menggunakan tempurung lagi dah...
katak semakin maju dan menggunakan gelas pula pada zaman moden skrg...
skrg dah ada istilah bru iaitu katak di bawah gelas...
hahahaa....
cam lawak lak...
okeyh xdak masa aku nak ambik tau pasal katak dan kodok...
tp setahu aku spesies neh sudah semakin terancam sbb skrg pertempatan mereka dah bertukar menjadi tempat pembuangan sampah...
~~sekian berita dri Aduan RakYat~~hahaa,,,cam bodo gila ja aku pnya intro neh...

1 kes ya aku nak xplain neh skrg pasal sistem kutukan di zaman maju/moden/millineum neh....
ok kalau dlu2 mak bedah...joyah ...kak limah semua mengumpat tyme dok sidai baju...
depa dok sebar berita masa tyme beli ikan...
tp skrg neh zaman dah maju dunia dah berubah....
so skrg kes umpat-mengupat neh lebih praktikal agaknya la kot kalau amal melalui interaksi dlm nset dan komputer/internet or segabainya....
hahahaa...gejala perli-memerli neh mcm dah sebati ja dlm diri manusia zaman2 skrg neh...
mkin maju ku pikirkan makin bertamadun...
tp sebaliknya....semakin maju rupanya semakin cetek pemikiran msyarakat..
depa cuba merasakan bahawa diorg neh adalah y terbaik...tp pernahkan depa bt borang kaji selidik berapa bykkah org y tidak setuju dgn cara mereka....cer khabo...cer khabor...
hahaa...aku tetiba rasa mcm aku pown dok tgh mengumpat....
....cetek tul la aku neh....ok aku ckp sbgai pengajaran kat aku sama la....kalau aku xsedar diri aku xckp la....
so marilah sama2 kita sedaorkan diri masing2....

sbnarnya aku xdak masa lah nak berleter panjang2....
rasanya kita xmahu untuk menjadi mangsa ...
semakin kecil dunia melalui teknologi maklumat...
tp jgn la kecilkan @ sempitkan pemikiran kita melalui teknologi neh dgn sistem umpat- mengumpat melalui sms/internet/FB/blog (mayb sprti y aku bt skrg neh)...heehee
hukumnya tetap sama jgk kan...ttp dosa....
huhuhu..insap aku...
one more is.....jgn sesekali kita timbulkan perasaan prasangka tu....
sbbnya ialah....Prasangka adalah sgt bahaya...
cuba imagine...prasangka punca kpda fitnah dan may b umpatan...
sblum nak bt sesuatu y mungkin timbulkan syak org lain tu cuba2 la kita elak...
xpun cuba ja terus terang...xpyah nak tggung dosa byk2 dok mengumpat...
apa pown xdpt...dosa ja bertambah...
opppsss.....
terbagi tazkirah la plak...
ok...mungkin bg sbahagian menganggap aku neh mcm xlayak ja nak bg tzkirah...
tp ingtla 1 perkara....aku berpegang kpd nasihat ust/ustazah aku y menyatakan....
hidup manusia neh xpernah sempurna dan sebagai hamba Allah kita mesti lah sentiasa saling ingt mengingati...
_ASSALAMUALAIKUM_


1 comment:

ghadis blurr said...

hahaha...cm tw2 ja kn....besa la 2....yg tggi nafsu bkn akal...tp ok pe....lau gna sora t org yg dikutuk 2 dgr,,,x ke kcikkkk ati dia..hahaah