Followers

get this widget here

Search This Blog

Friday, December 3, 2010

TILAPIA TU SEDAPPP....

Tilapia lalalala...
oh tilapia laaalalalaaa.....
sedap2.....
hohohhohooh....apasal aku xcited sgt neh...
hahaha...tau sbb apa....lama dah aku tggu nak mkn ikan tilapia neh...
dri bila yer???entah la aku pown dah xingt...
hehhehee...
cyunk mak aku sbb hri neh termakbul la jgk hajad aku...
nak makan ikan tilapia masak merah...
hehheee...
mmg marvelous mak aku msk..
yummy...yummy...yummy... 
mcm sedap ja bdk neh mkn...smpai smua jari disumbatnya..ehhhee


ok hri neh aku nak share ckit la dgn ampa semua...
RESEPI IKAN TILAPIA MERAH GORENG TOMATO...
hohoho...besaunye mak incik...
hhehehe...kasi bold ckit tkot xnmpk..


Bahan2nya ialah:
* 2 ekor ikan tilapia dibuang perutnya dan direndam dengan air asam jawa dan perahan air limau 
serta sedikit garam

* 2 labu bawang besar dihiris bulat

* 2 ulas bawang putih dihiris

* 4 sudu besar sos tomato

* 1 biji lada hijau dipotong serong

* Minyak untuk menggoreng

* Sedikit garam

* Sedikit kunyit

* Sepokok daun bawang yang dipotong seinci panjang untuk hiasan


Caranya:


Ikan tilapia dilumurkan dengan garam dan kunyit.
Goreng ikan tilapia sehingga garing. Jikalau tidak cukup garing, nnti isi nya terlalu lembik
Lepas gareng, angkat ikan dan toskan minyaknya.
Tumiskan sos tomato sebentar 
kemudian masukkan bawang besar dan bawang putih yang telah dimayang . 
Kacau sebentar dan masukkan lada hijau yang telah dihiris tadi.
Masukkan sedikit garam.
Apabila telah mendidih curahkan kuah ke atas ikan tadi. 
Hiaskan dengan daun bawang ikut citarasa.

tarra dah ciap...
sedap...sedap...
sedapkan.....
kalau nak try la sndiri..hehehe
selamat mencuba...


No comments: