Follow this site

Followers

get this widget here

Search This Blog

Thursday, December 23, 2010

Resepi y BEST!!

okeyh hri neh aku masak spagetti...
tp memandangkan family aku semua mkn jenis port pedas2...
so aku bt la kuahnya bg pedas kan...
then alih2 aku y xbleyh mkn myak sbb xtahan pedas...
huhuhuu...

 aku pepagi td tetiba lak rindu kat kwn2 aku kan...
sbb kami kat maktab tu slalu masak spagetti..
so aku teringin la plak nak makan spagetti...
sbb tu la aku masak..
huhuhu...

atas permintaan kwn aku diyan...
dia nak sgt resipi aku..
so aku bt la entri neh khas untuk dia..
tp sesapa nak cuba pown bleyh jgk..

RESEPI SPAGHETTI CHEFF DIAH....:D

BAHAN_BAHAN
daging cincang (ikut suka ang nak buh byk mna)
1 ulas bawang besar *
1 ulas bawang putih *
1 biji tomato *
1 sd kecil oregano kering (beli dkt kedai dia ada tulis...kalau xtau ang kna tnya la.)
1 kiub chicken stok
pes tomato(kalau nak senang pakai prego ja...tp jgn buh byk sgt sat g masam)
garam (SECUKUP RASA)
Minyak utk menumis
Kalau nak pedas lg belenda cabai kering...tp prego tu dah pedas dah...

Cara-cara
-Potong dadu utk semua bahan yang bertanda * 

-Lps tu panaskan minyak. Bila minyak dah panas tumis bawang yang dipotong dadu tadi. 

-Bila bawang dah wangi ..kemudian masukkan pula tomato yg dipotong.. Masak hingga tomato hancur.. 

-kalau suka mkn tomato y xhancur xyah smpai hncur...

-Bila semua bahan dah sekata barulah masukkan daging cincang. Masak hingga separuh kering..

-Kemudian masukkan pes tomato @ prego tp prego jgn buh byk sgt tkot msm sgt sat g,chicken stok,sedikit garam,oregano...pastu ang rasa tgk...ikut selera la...

-Biaq mendidih sambil2 tu kacau2 sikit. 

-Bila masak kuah dia hidang la dgn spaghetti.. 
kalau nak gaul teruih pown bleyh tp tkot kembang la sat g...
better ang gaul y nak makan ja dlu...


okeyh neh resipi Cheff Diah yer..
tp kalau ampa rasa resipi ampa semua sedap lg...
ampa bt la ikut resipi sendiri...
 hehehe....
SELAMAT MENCUBA 

_SALAM_


2 comments:

AnAk dEneSor said...

wah de bakat jd chef ni

DiahRodzi said...

hehehe...mna ada..masak untuk suka2 jer...hehehe...