Followers

get this widget here

Search This Blog

Sunday, December 26, 2010

dengkur sana...dengkur sini...

hahaha....
kalau baca entry neh mesti ada y terpikir kan...
eh..aku berdengkur x ey  tyme tidor...
xkot...
hahahaaa....
cpt...sapa nak ngaku kat cni...bgtau cpt...
hehee...diah lwk ja...
diah xpaksa uollz mgaku okeyh...
jgn salah fhm...
aku just nak kongsi little2 jer...

okeyh I tell u all meaning dia..
berdengkur tu apa???
bg y xtau cni diah nak bgtau...

Berdengkur adalah bunyi bising semasa bernafas,
 apabila sebahagian daripada saluran pernafasan atas seseorang tersumbat.
 Ia berlaku apabila terdapat sekatan pada aliran udara di 
dalam saluran pernafasan di bahagian belakang mulut dan hidung seseorang. 
Bunyi itu dikeluarkan apabila tisu di bahagian atas saluran pernafasan bergesel dan bergetar 
di antara satu sama lain. 
Berdengkur bertambah kerap mengikut umur dan biasanya tidak 
membahayakan.

hahahaa....apa??
ampa ingt aku nak bt ceramah kesihatan ka>??
hehehe...xdak la weh...
aku sesaja ja nak bg ampa semua pikir2kan...

kalau nak lg detail search la dkt pak google ka pak yahoo ka..
okeyh??clear??
ahaha...

apa y aku nak story mory dcni...
ada 1 kes neh..
masa aku kecik2 dulu...
aku bleyh terkejut dri tidoq smata2 sbb dengkuran neh la...
hahahaaa...
cian kat aku...
dah la aku neh penakut la jgk tyme tu...
alih2 aku xbleyh nak tidoq dah lps tu..
seingt aku la kan..
tyme tu aku tidoq dkt umah tok aku...
masa tu cuti sekolah...
rmai2 balik kg..
so aku xtau la sapa pnya dengkuran tu...
hehehhee...
xdpt dikenalpasti jantan ker betino...
hahahaa...

1 fact here I tell u...
dengkuran neh juga bleyh dtgkan komplikasi tau...
berdasarkan y aku penah tgk dkt TV3...
aloo y cita medikTV tu la...
haaa...ingt???cita tu dah lama dah ...
sku pown dah xingt edisi y kebrapa...
nnt aku ingt aku bgtau okeyh...

kalau ampa nak tau...
komplikasi y aku maksudkan ialah..
boleh juga mendatangkan masalah tidur yang serius yang dipanggil 'sleep apnea' 
iaitu apabila seseorang itu berhenti bernafas lebih dari 10 saat buat seketika sewaktu tidur. 
'Sleep apnea' neh boleyh bahayakan diri dan memerlukan
  rawatan selanjutnya...

okeyh aku harap faham la kot bila dah bold highlight tu..
mean sila ambil perhatian..hahaha...
nak jugak ckp kan...

masalahnya skrg...

story aku neh..aku y terganggu...
mean aku kna ambik rawatan lah??
oh tidak sma sekali...
hahahaha...
org mcm aku xperlu rwtan tu tp just tutup telinga pakai kapas ja..
hehehehe...
okeyh...settle...xyah dok p jumpa doc plak sat g kan..
heheheee...
cau dlu yer...
adios..
_SALAM_




2 comments:

MIMIE AIZA said...

kalau semua adik beradi sy balik, mereka semua tidur berlawan dengkur. hehehee

DiahRodzi said...

hahaha..sama la....balik cuti kat kg semua pakat nak bt dengkur contest...tp xdak juri y sanggup..hehehe..