Followers

get this widget here

Search This Blog

Sunday, November 4, 2012

Untung atau rugi??


Untung ka rugi??
untung ka rugi??
untung ka rugi dengan menipu dalam peperiksaan...
menipu diri sendiri dan menipu org yang terdekat dengan kita mostly parent kita...
bahagia atau lega lepas kita dah berjaya menipu mereka semua neh...
tak ka kita rasa bersalah dan sangat LOSER sbb  tak depend on diri sendiri..

aku sebenarnya tak marah pun dekat org2 yang menipu dalam exam neh...aku lebih kepada perasaan kasihan...
kenapa plak aku nak kasihan kan...
sbb org yang menipu neh berterus-terusan melakukan dosa...
aku kesian jgk sbb golongan-golongan yang menipu neh mensia-siakan masa dtg ke kelas untuk belajar and lastly 1% pun dia tak percaya dekat diri dia sendiri....dia dah hilangkan 100% kepercayaannya kepada diri sendiri....sbb dia xmencuba...kalau tak ada daya usaha maka tak dak la rasa kepuasan...
neh dah mcm kes aniaya diri sendiri....
menipu yang aku mksudkan nie ialah dengan bawa msuk nota @ bwk masuk jwpan yang siap terus dalam dewan exam...ish3...
 
Aku xmau la crita pasal org lain...aku crita pasal aku sendiri...aku pun pernah sekali cuba untuk meniru dalam exam...aku mengaku aku mmg nakal time sekolah dlu...selalu ja kena denda...dan sebab selalu kena denda la aku jdi manusia sekarang....manusia yang tengah menyiapkan diri sendiri untuk mendidik anak bangsa...cewah...keciwi lg...
 
ok cerita aku tadi...aku pernah cuba nak meniru masa aku masuk form 4...aku mengaku time tu mmg first time aku nak try meniru...time tu tak silap aku exam bahasa Arab kot...aku mmg xpandai kalau nak skor dalam subjek neh...dan pada ujian tu mmg xnafi la aku punya la nerves sbb nak meniru...bkn sbb nak exam...first time la katakan... aku time tu mcm dah ilang punca sbb aku xstudy lansung subjek tu...nasib la time tu aku tak kena tangkap...jdi kira berjaya la aku meniru...
then lps exam tu and result kuar...mmg result bahasa Arab aku sedikit meningkat...Al-maklum la xpandai subjek neh tetiba lak aku pnya markah naik...jdi ustaz ka ustazah tah time tu aku tak ingt dah bg la aku pujian sbb naik mrkah...tp aku dapat rasa betapa kosongnya aku time tu...rasa loser sgt...rasa bangga or gembira tu mmg xdak...kepuasan pun xdak...seriusly kosong...
ala mcm y najwa latip dok nyanyi tu..kosong...

lps 2 3 hari tu aku rasa mcm buang masa ja aku menipu sbb bkn rasa kepuasan pun...then aku trus berazam nak try belajar sendiri...aku baca aku xfhm...baca lg...lg xfhm...lps tu nasib la kwn aku y tolong aku untuk subjek neh...even markah yang dpt tu xbanyak mana tapi Alhamdulillah la aku rasa puas hati sgt2 sbb aku dah usaha sendiri...smpai skrg dah tak berani dah nak menipu...sbb tak dak keberkatan hidup kalau menipu neh...
Kalau penipuan tu terbongkar...lagi la kan..malu satu hal...kena tindakan tatatertib satu hal lagi...kan dah susah...bukan senang nak buat jahat...lagi susah...lagi senang kalau jujur...

KEJAYAAN TU AKAN DATANG KEPADA ORANG-ORANG YANG SABAR DAN PERCAYA AKAN KETENTUAN YANG TELAH DITETAPKAN

kalau dah usaha..dah tawakal...tapi masih belum berjaya tu maknanya ALLAH tangguhkan kejayaan kita untuk Dia beri sesuatu yang lebih baik...
_ASSALAMUALAIKUM_






 p/s:kalau setakat tnya kwn sebelah tu bleyh blah lg la...

No comments: